Monday, March 28, 2011

Saya Nak Kurus!!!

dulu berat badan saya hampir mencecah 90kg..waktu tu saya berada di Kampung Bukit Kecik, Tanah Merah, Kelantan. ade prog anak angkat @ baktisiswa ngan orang di sana..orangnya baik2 dan comel lote..hampir seminggu kat sana kerja saya hari2 makan je..2 yang naik berat sampai macam tu sekali..hehe

tarikh tu pada APRIL 2010..sejak dari hari tu saya cuba untuk mengurangkan berat badan saya dan bentuk badan saya yang sedikit berisi itu..hehehe..lagi satu sebab, sorang kawan saya yang agak berisi itu telah pon menguruskan badannya juga..heheh, saya tercabar dan saya juga berjaya mengurangkan berat badan saya ke 70..hehe...nak tau rahsianya?? hehee

actually i dont have any secret in reducing my weight..it is about how u manage your dish in a daily routine.orang kita salu makn buah hanya bile sudah habis makan, aku ni plak hantu buah, lagi2 tembikai, masa mak potong buah 2 aku salu akan makan sebelum makan nasi dan mak akan marah sebab dia akan cakap " lpas makan nasi baru makan buah"..hehehe aku senyum je...

tapi mengikut secara ilmiah dan saintifiknya, kita perlu ambil buah sebelum main course @ hidangan utama..ade bukti mengatakan buah boleh kurangkan berat badan dengan bertindak sebagai pengalas perut.buah mempunyai tenaga yang rendah tetapi kepadatanya boleh dijadikan sebagai pengalas perut sebelum main course .

selain itu, pengambilan air yang cukup adalah salah satu cara untuk kurangkan berat..korang perasan tak yang bumi ni hampir 90% air? begitu jugak badan kita di mana ia memerlukan air untuk memberi kita tenaga dan tidak dehydrate.ni ade pelan diet yang mudah untuk korang ikut

ni pelan diet yang member aku bagi, tapi i have mine,similar to this, its good for u to try.

senaman jugak antara cara terbaik bukan sahaja untuk kurus, malah untuk mengoptimumkan tahap kesihatan korang. senaman kardio macam jogging dan berenang is the best way to burn your calories down. im used to jog around Dataran Nilai, Negeri Sembilan dalam 5 round tiap2 hari selama hampir 2 minggu..

another thing is, jumlah pemakanan dan waktu makan juga amatlah penting.aku akui aku makan dulu tak kira masa dan tak kira jumlah..main sebat je..hahaha...during this period, aku makan buah dulu before makan nasi, and then my dinner is at 7-8pm paling lewat..makan lewat is the reason korang akan jadi comel a.k.a chubby..haha..

last but not least is, puasa..ni paling penting, puasa bukan sahaja boleh kurangkan berat, malah boleh mengajar sifat sabar dan jugak mengajar kita rasa susah dan dapat tambah pahala lagi..hehe..sahur paling penting, pas sahur korang solat subuh..solat tu sendiri adalah salah satu bentuk senaman untuk jasad dan rohani.. waktu buka puasa plak time maghrib, memang lebih kurang je ngan plan diet atas ni..

P/S: my advice is, dont expect an instant result, sebab kalu korang harapkan cepat, lagi kurang determinantion untuk korang teruskan..yang penting jangan seksa diri sendiri, buat mana yang termampu...Majulah Sukan untuk Negara..

Saya yang Berkhidmat...ahahhaha

No comments:

Post a Comment