Wednesday, March 30, 2011

aku dan basikal

basikal dikategorikan sebagai kenderaan beroda dua yang menggunakan tenaga manusia untuk menggerakkannya or its called as pedal-driven with human power to operate it. korang tau tak sape yang invent basikal ni? pakcik beca, askar jepun zaman dulu, azizul hasni patut berterima kasih kepada Baron Karl von Drais.. seorang lelaki dari Jerman yang telah mencipta kenderaan roda dua yang mudah dan murah ini pada 1818.

konsepnya mudah di mana manusia tak perlu lagi berjalan sampai basah ketiak untuk pergi dari check point A ke check point B.Budak SPM 2011 take note ya, this could be your "soalan ramalan" SPM tahun ni. von Drais telah breakout with this kind of idea untuk memudahkan urusan seri paduka baginda beliau kala itu. tanpa disangka-sangka rekaan beliau itu kini telah menjadi salah satu kenderaan murah yang menyihatkan lagi selamat.
China,Jepun dan Belanda dan juga New Yorkers menjadikan basikal sebagai kenderaan mereka sehari-hari.ia secara tak langsung menyihatkan badan dan juga boleh mengurangkan pencemaran alam dari bau-bauan asap monoksida.

ok, enough with history and fact, aku sebenarnya nak cite pasal obsesi aku terhadap basikal as my subject in a photo. i do find basikal is an object than give a story behind a picture. persoalan seperti, "nape basikal?", " ape motifnya?", itu aku pon tak ada jawapannya..yang aku tau basikal look attaractive in picture and reality.

years back, abah belikan aku speda---basikal dalam bahasa indonesia, thanks bibik for the information..aku jaga gile basikal aku..masa tu aku duk umah flat kat cheras, dari tingkat bawah aku bawak naik basikal masuk dalam lif, seboleh-boleh aku tak kasi orang lain masuk selain aku dan basikal aku..haha..punyala sayang aku ngan basikal aku..yela, tu jela kenderaan aku pegi sekolah, tak payah naik bas sekolah, jimat duit kata ibuku..aku senyum je..hehe

naik basikal kalu tak jatuh memang tak sah, biasala budak lasak..haha nak dijadikan cerita, baru-baru ni masa aku pergi photoshoot kat melaka, aku tak pasal2 leh jatuh basikal..bila dikenangkan balik rasa nak gelak sebab tak pasal2 je jatuh, mungkin aku leka snap picture sampai jatuh..tula antara kisah aku dengan basikal..la ni korang enjoy la ngan ape yang aku saji kan ni ..kat bawah ni antara gambar basikal yang pernah aku tangkap..


               lokasi basikal: alor star, kedah.basikal sape? ni aku pon tak tau..ahaha


                     lokasi: kampung baru, basikal ke beca? entah..hahaa

                                     lokasi: melaka, model: rahsia..haha

                                 lokasi: melaka, mood: rantai basikal cabut..

                                                          lokasi: sentul

No comments:

Post a Comment