Friday, April 1, 2011

Only the Fool celebrates APRIL FOOL

1 april..tarikh ni tiap-tiap tahun muncul dalam kalendar dan tarikh ni jugakla yang akan disambut oleh sesetengah orang yang rasa hari tu ialah hari mengenakan  orang or making pranks. the person who got pranked cannot be mad because it is april fools day.. aku pon tak faham kenapa orang kita boleh terjebak dengan ritual mengarut ni. orang barat sendiri pon tak jelas asal-usl kewujudan ni dan kenapa orang kita dengan mudah imitate benda ni sampai jadi informal culture..

yes, i admit it, im used to do it back in school.. aku buat tu pasal sense of revenge kepada orang2 yang prank aku hari tu.. aku buat sebab orang lain pon buat.its like an epidemic, once you done, others will follow and then it would spread to your peeps later..at first, it seems fun, but when it reach the "too much" level, it turns to be annoying and irritating.aku hanya prank pada orang yang prank aku je..

ok back to history, orang barat sendiri pon takde cite benda ni dalam buku teks sejarah dan peradaban dunia dorang.. cuma ade sedikit version di mana sebelum kalendar Gregorian iaitu kalendar kita sekarang diguna pakai, masyarakat terdahulu telah menggunakan kalendar Julian dimana New Year disambut pada 1 APRIL, berbeza ngan sekarang, 1 JANUARI,,jadi bila POPE GREGORY XIII mengubahnya pada 1582, ade sessetengah pihak yang degil atau kurang cerdik berikrar yang New Year still 1 APRIL, jadi bila tiba je 1 APRIL tiap-tiap tahun, dorang akan buat pranks or make fun of the traditionalist at that time.. yes, it shows that sesiapa yang sambut  APRIL FOOL ni adalah di kalangan orang yang degil @ kurang cerdik sebab tu kah ia digelar APRIL FOOLs day? hehe maybe..korang leh search for other explanation on the net, ape yang aku tulis ni hanya cebisan je..

western sendiri pon tak jelas origin hari ni, jadi kenapa kita nak ikot sesuatu budaya yang tak pernah wujud dalam budaya kita dan diamalkan secara meluas?? pada sesiapa yang ade niat nak wat APRIL FOOL, lupakan jela, grow up, banyak lagi benda nak wat selain dari prank orang..the worst  prank i ever heard is when one of my friend prank my other friend saying that his house was on fire and you know what? he became so worried until he collapse due to asthma..and worst part is the friend who prank could laugh while watching him panicking and gasping for an air..so, aku nasihatkan janganla nak follow benda-benda karut gini, bukan tambah pahala pon,malah menyusahkan orang lagi adela..

 
SAY NO TO APRIL FOOLS DAY

P/S: i was born in April...heheh

No comments:

Post a Comment